OTANMÄEN FRISBEEGOLFRATA

Otanmäen 18-väyläinen frisbeegolfrata sijaitsee Urheilutalon ja allasuimalan läheisyydessä Otanmäen urheilupuistossa ja koulun viereisillä kallioilla. Radan lähtöpiste on Urheilutalon edessä. Radan ensimmäinen osa, Urheilupuiston 9 väylän rataosuus, etenee puistomaisessa, tasaisessa ja loivasti kumpuilevassa maastossa ja

soveltuu myös aloitteleville harrastajille. Koulun kallioiden

metsäinen 9 väylän rataosuus sisältää jyrkkiä ja haastavia nousuja

ja laskuja ja tuo haastetta jo edenneille golffareille.

Radan ensimmäiset 9 väylää valmistuvat syyskuussa 2023 ja

metsäosuus vuoden loppuun mennessä.

#otanmäen frisbeegolf #otanmäen urheilutalo #otanmäen maauimala

Otanmäen frisbeegolfratahanke käynnistyi 2021 aktiivisten kyläläisten aloitteesta. Kyläyhdistys käynnisti hankkeen Vuolijoen aluelautakunnan kanssa. Rataa ovat rahoittaneet Kajaanin kaupunki/Vuolijoen aluelautakunta ja Otanmäki kyläyhdistys Piiparinmäki Oy:n haittojen kompensaatiorahaston myöntämällä avustuksella.Radan rakentamiseen on osallistunut myös KJMPS kone- ja metallipalvelu lahjoittamalla tarvikkeita.

Ratahanke vaati alusta asti paljon vapaaehtoista talkoohenkeä ja sekä ruumiillista että paperityötä. Ratasuunnitelma ja tarvikkeet tilattiin DiscGolfPark Oy:ltä. Ratasuunnitelman laati Mikael Häme. Maansiirtotyöt teki Malmisepeli Oy. Paikallisena ratamestarina oli Heikki Tuura. Suurimman ja vaativimman osan talkootyöstä tekivät Heikki Tuura, Väinö Ohtonen, Veijo Hurnasti, Mikko Hakkarainen ja Olli Jaatinen. Paljon aktiivisia kyläläisiä oli mukana talkoissa raivaamassa väyliä risuista, kantamassa ratatarvikkeita maastoon ja pystyttämässä tolppia. Talkoiden päätteeksi paistettiin aina kodassa makkaraa ja juotiin kahvit. Ilman talkootyötä rata ei olisi pystyssä.

Kuvat Väinö Ohtonen, Heikki Tuura ja Ari Kelin: Frisbeegolfrata nousee talkoovoimin.

Heittoalustoja rakennetaan, tolppia ja koreja pystytetään ja väyliä raivataan.

This repair programme was funded in 2023 by the Piiparinmäki Wind Farm, owned by Glennmont from Nuveen and The Kansai Electric Power Company, Incorporated.

Heittoalustojen kehikoita

Otanmäen urheilutalon ympäristö on monipuolinen liikunnan harrastamisen keskus. Urheilutalon saleja voi vuokrata, ja alakerran kuntosali saunoineen palvelee ympäri vuoden. Allasuimalassa avotaivaan alla Suomen pohjoisimmassa maauimalassa uiminen on hieno kokemus. Ulkoliikunta-alueella voi frisbeegolfin lisäksi pelata tennistä, lento- ja jalkapalloa tai kiertää valaistun pururadan, jolla talvisin on latu. Urheilutalon vieressä on myös luistelukaukalo ja kota, jossa on tulisija. Kodan avaimen voi lainata Otanmäen kirjastosta kirjaston aukioloaikana.